FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/02/2009

Kan en f d sambo göra anspråk på hyreskontraktet?

Kan min tidigare sambo göra anspråk på hyreskontraktet? Vi flyttade in i lägenheten för drygt två år sedan, endast jag står på kontraktet pga hans anmärkningar. Lägenheten var avsedd för gemensamt boende från start. Vi är separerade sedan snart tre månader. Hur länge kan lägenheten betraktas som samboegendom? Min tidigare sambo står fortfarande skriven hos mig, påverkar det ngt?

Lawline svarar

Hej, Eftersom lägenheten förvärvades för gemensam användning är den samboegendom och skall ingå i en eventuell bodelning (3 och 8 §§ sambolagen). Eftersom en hyresrätt inte har något ekonomiskt värde behöver den som får lägenheten på sin lott inte göra någon avräkning på sin andel i samboegendomen. Eftersom du står som ensam innehavare av lägenheten är det du som får lägenheten, om inte din före detta sambo behöver den bättre och det kan anses skäligt att han får ta över den (16 § 2 st sambolagen). Det krävs ganska mycket för att en sambo skall få rätt att ta över bostad som tillhör den andra sambon, t ex att den förstnämnde får vårdnaden om gemensamma barn eller att lägenheten handikappanpassats för hans behov. Rätten att begära bodelning gäller i ett år efter att samboförhållandet upphört. Att din före detta sambo står skriven på din adress kan ge en viss presumtionsverkan om att samboförhållandet fortfarande pågår. Om du på något annat sätt kan bevisa när han flyttade ut bör det dock inte bli något problem. Min bedömning utifrån uppgifterna jag fått i din fråga är alltså att du har goda chanser att få behålla lägenheten. Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376. Med vänliga hälsningar
Kristina LjungströmRådgivare