FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/05/2009

Rätt till umgänge med barn

Hej! har ett dilemma som jag skulle vilja ha ett svar på.Min sambo o jag grälade lite för ett par dagar sen om inget specielt. Nu är det så att hon har tagit våran son med sig till sin mamma som bor ca 7 mil härifrån utan min vetskap.När jag ringde henne o frågade nar dom skulle komma hem för att jag saknar min son så sa hon bara att hon inte visste.Han skulle vara på min födelsedags fest som hans farmor o farfar skulle årdna åt oss.Men som det verkar så kommer min sambo inte låta min son komma dit...VAD SKA JAG GÖRA SAKNAR MIN SON..

Lawline svarar

Hej. Jag skulle föreslå att du kontaktar din sambo och samtalar med henne om situationen. Det är viktigt att du visar att du vill samarbeta och att du vill spendera tid med ditt barn. Om du inte vill väcka talan bör du kontakta socialtjänsten som kan ge dig ytterligare råd och kan förhoppningsvis hjälpa er att samarbeta. För att barnet ska vara hos dig just på din födelsedag är inget man kan tvinga fram så tillvida rätten inte har förordnat om umgängesrätt vid den tidpunkten. Om situationen är sådan att barnet står under båda föräldrarnas vårdnad kan domstolar förordna vem barnet skall bo med (Föraldrarbalken 14a§§) https://lagen.nu/1949:381. Om ni inte har delad vårdnad, då endast modern ges vårdnaden om hon är ogift och man inte har särkilt ansökt om det (3-4,6§) kan du väcka talan om att du ska få vårdnaden (5§) alternativ tilldelas en viss umgängesrätt (15a§). Vid prövning av dessa frågor tar rätten främst hänsyn till barnets bästa 2a§. Barnet har rätt till umgänge med föräldrarna. Föräldrarna har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med den förälder barnet inte bor tillsammans med så långt som möjligt tillgodoses (15§). Det verkar som att modern motsätter sig ett samarbete och tillåter hon inte dig träffa ditt barn, kallas för umgängessabotage. Vilket rätten kommer vid en eventuell rättegång ta hänsyn till. MVH
Thor-Amadeus MorillasRådgivare