FrågaEKONOMIÖvrigt12/05/2009

Preskription av fordran

hej: jag har en fråga jag är tacksam för hjälp.en skuld har kommit in till kronofogden och denna är snart 14år gammal jag har begärt skulden preskriberat,men sergel inkaso bestrider min invändning,min fråga kan jag skafa en jurist? ou bestrida detta.jag vet att detta ärendetvar hos kronofogden 1995, skulden från början var 11319 nu är skulden 29315 jag är förtidspensonär,

Lawline svarar

Hej En fordran (skuld) som du talar om preskriberas efter tio års tid om inte preskriptionstiden avbryts innan tiden för fordran har gått ut enligt 2 § Preskriptionslagen se https://lagen.nu/1981:130. Detta innebär att efter den tiden har gått ut förlorar borgenären (dvs den som du var skyldig pengar) sin rätt att kräva dig på pengar för hans fordran. Detta gäller även för ränta och andra tilläggsförpliktelser som kan tillhöra den fordran. Dock kan preskriptionen avbrytas innan tidsperioden är slut och en ny tio års preskriptionstid börjar löpa från och med dagen för avbrottet. Ett sådant avbrott kan ske enligt 5 § Preskriptionslagen se https://lagen.nu/1981:130 om du har betalat av något av fordringen, betalat ränta eller på något annat sätt visat att du är medveten om fordran. Avbrott anses även ha skett om du har fått ett skriftligt krav om fordringen eller att borgenären (se ovan) väcker talan om fordringen i domstol, hos kronofogden eller i ett skiljeförfarande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord. Som jag förstår det så har det gått snart fjorton år och därmed har fordran preskriberats förutsatt att du inte har vidtagit någon av de ovan nämnda preskriptionsbrytande åtgärderna under den tiden. Därför kan du bestrida inkasso kravet. Dock om det blir rättsliga följder pga bestridandet bör du kunna framföra någon form av bevisning för att visa att fordringen är så gammal som du påstår. Hoppas att detta har varit till din hjälp Mvh
Dennis CarlssonRådgivare