FrågaSKATTERÄTTÖvrigt07/12/2008

Återförs uppskovsbeloppet vid avyttring genom gåva?

Hej, Sålde vårt första hus för 20 år sedan. Har en latent skatteskuld (total vinst 600.000 kr) på detta första hus som skall upp till beskattning när vi säljer nuvarande hus nr 2. Vad händer om vi ger hus 2 i gåva till våra barn? Skall vi fortfarande betala skatt för hus 1? I fall vi ger bort hus 1 - vilket ingångsvärde får våra barn för hus 2. Taxvärde för hus 2 är 2.248.000.

Lawline svarar

Hej! Som huvudregel blir det ingen skillnad om ni ger bort er fastighet till era barn i gåva, utan enligt inkomstskattelagen (IL) 47kap. 11§ skall även i detta fall erat tidigare uppskovsbelopp återföras till beskattning. Sedan en ändring i skattereglerna har gjorts skall i dessa fall gåva likställas med en avyttring, t.ex. en försäljning. Gåvotagaren kan sålunda inte längre överta uppskovsbeloppet utan gåvogivaren skall istället beskattas för det. Följande gäller så länge inte gåvan ges till ett hemmavarande barn under 18 år, då återförs inte uppskovsbeloppet. Om ni ger bort hus 2 till era barn så gäller den så kallade kontinuitetsprincipen enligt 44kap. 21§ IL som säger att gåvotagaren inträder i givarens skattemässiga situation. Det betyder att gåvotagaren erhåller givarens anskaffningsvärde, vilket således blir det värde som gåvotagaren skall använda vid en framtida beräkning av kapitalvinsten, efter exempelvis en försäljning. Se inkomstskattelagen https://lagen.nu/1999:1229. Vänligen
Therese JanssonRådgivare