FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/12/2008

Ärver min före detta maka?

hej, Jag är skild sedan 2 år. Sedan 12 år hade vi äktenskapsförord men när jag skilde mig gav jag min fd en betydligt belopp i gåva. Jag har inga biologiska barn men haft fosterbarn. Jag har min mamma vid liv och 3 syskon som har biologiska barn samt en som är barnlös. Min fråga. Är det sant att min ex fru man kan ärva mig? Vem ärver mig? Kan jag testamentera bort ngt till mitt fosterbarn(enskild egendom)? Kan jag skriva specifikt vad mina syskon och syskon barn ska få efter mig? Tusen tack på förhand! Undrande 54 åring

Lawline svarar

Hej! Det är sant att ens efterlevande maka/make ärver men det gäller ej en före detta maka, dvs. din före detta fru kommer inte att ärva dig. Om inget testamente finns så gäller den i 2kap. Ärvdabalken gällande arvsordningen. Idag i ditt fall skulle således din mor ärva hälften och dina syskon skulle dela på den andra halvan, dvs. din pappas del (om ni är helsyskon). Se https://lagen.nu/1958:637. Då du dock inte har några bröstarvingar så kan du frångå hela den gällande arvsordningen genom att skriva ett testamente. Då kan du testamentera till vem du vill, till exempel dina fosterbarn, syskonbarn, mor och syskon. I testamentet kan du även specificera vad det är du vill att dessa personer skall ärva. Om du inte genom testamentet bestämmer över all din egendom och således helt och hållet bestämmer vilka som skall ärva din egendom så kommer den allmänna arvsordningen att gälla för den egendomen som du inte bestämt något över. I testamentet kan du skriva till exempel att person X skall ärva fastigheten A. Person Y skall ärva båten B. Resterande egendom skall personerna C, D och E dela lika på. Reglerna för skrivande av testamente finner du i 10 kap. Ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637. Vänligen
Therese JanssonRådgivare