FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt03/05/2006

Arvslotter och laglotter

Hej, Har ingen som helst kontakt med min far, har aldrig haft. Jag är hans förstfödda och han har skrivit under papperna om att han är min far. Nu är det sá att han har ytterligare 4 andra barn med tvá olika kvinnor. Om han gár bort, ärver jag honom i och med att jag är den förstfödda? Eller kan han skriva i sitt testamente att jag inte har rätt till nát? Om jag fár nát, hur fár jag besked? Bor i Tyskland nu. Vänliga Hälsningar

Lawline svarar

Du ärver din far. Huruvida du ärver din far eller inte har dock inte att göra med att du är hans förstfödda eller utan beror på att du är hans sk. bröstarvinge. Detta gäller även för de andra barnen. Som bröstarvinge har du, jämte dina halvsyskon, rätt till hela arvet efter er far och lotterna ska delas lika er emellan. Din andel i arvet kallas för din arvslott. Man kan aldrig göra en bröstarvinge arvlös. Däremot kan man testamentera bort egendom. Om din far har testamenterat bort egendom kan de bröstarvingar som klandrar testamentet (inom vissa bestämda tidsfrister efter dödsfallet) alltid utfå minst halva sin arvslott, detta kallas för en laglott. Observera att var och en måste klandra testamentet för sin del. Det räcker således inte med att något av barnen klandrar testamentet för allas räkning. Även i det fall att din far är omgift kan det bli aktuellt med en begäran om utfående av laglott för din del, eftersom tillgångarna tillfaller makan. Om din far vid sin bortgång befinner sig i ett äktenskap blir du berättigad till att kräva ut din laglott (men inte din arvslott).
Rådgivare