FrågaEKONOMIÖvrigt30/01/2009

Krav på borgensman

Att ha en borgensman när man lånar pengar har jag insett att jag måste ha. Jag har nämligen inte själv den säkerhet som behövs för att låna. Min nuvarande tänkta borgensman har fortfarande studielån men nu fast jobb sen länge och betalat till baka hälften av lånet. Personen har även inga anmärkningar för övrigt. Vad är det för krav på en borgensman? Uppfyller min tänkta borgensman kraven? Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej. Det är upp till varje långivare att själv ta ställning till huruvida en borgensman har en sådan betalningsförmåga att den ger dem en tillräcklig säkerhet för lånet. Borgensmannen kommer alltså att kreditprövas som om han/hon var den faktiska låntagaren. Vanligen ställs då krav som fast jobb och inte alltför hög skuldsättning samt fåtalet eller inga betalningsanmärkningar. Det låter alltså som att Din tilltänkta borgensman har goda förutsättningar för att erbjuda tillräcklig säkerhet för Ditt lån, men endast långivaren kan ge Dig ett riktigt svar. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare