FrågaSKATTERÄTTÖvrigt02/12/2008

Skatt på försäljning av egendom för personligt bruk

Hej! Jag har fått en båt av min fd fru (för några år sen). Den är värd c:a 100 000. Måste jag betala skatt när jag säljer den?

Lawline svarar

Hej! Du måste betala skatt vid försäljningen. Frågan är bara hur mycket det blir. Du har två möjligheter att välja mellan: Alt 1: Du övertar din f.d. frus skattemässiga situation enl. 44:21 2st i inkomstskattelagen (IL). Detta innebär i praktiken att du använder hennes omkostnadsbelopp som ditt eget. 44:14 IL ger: Omkostnadsbelopp = Anskaffningsutgift + förbättringsutgifter. (Det är de utgifter din f.d. fru har haft) 44:13 IL ger: Kapitalvinst = försäljningspris - (omkostnadsbelopp + försäljningskostnader) Alt 2: I 52:2 IL finns regler om försäljning av lös egendom som använts för personligt bruk. Här används en schablonmodell i kombination med ett standardavdrag. Schablonen ger 25% av försäljningspriset minskat med försäljningskostnaderna, och avdraget uppgår till 50000:-. 52:2 1st ger: Omkostnadsbelopp = (Försäljningspris - försäljningskostnader) x 0,25. 52:2 2st ger: Kapitalvinst = (Försäljningspris - försäljningskostnader) - omkostnadsbelopp - 50000. Därefter gäller för båda att kapitalvinsten läggs till övriga eventuella kapitalvinster du haft i år. Vänliga hälsningar,
Kenneth WallinRådgivare