FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt04/12/2008

Skadestånd för stulen moped

He j Kan jag kräva skadestånd av min hyresvärd för min Moped som stått inlåst i Källaren på avsedd plats för just mopeder ,den har blivit stulen utan att det varit inbrott i källaren, det är endast ett fåtal hyresgäster som har nyckeln till källaren...

Lawline svarar

Hej! Först att söka klargöra är om det finns det något kontraktsförhållande er emellan (s.k. obligatoriskt förhållande). Om så skulle anses vara fallet är det avtalet, eller regler som anknyter till kontraktsförhållandet, som bestämmer den ev. skadeståndsskyldigheten. Här är hyresavtalet mellan dig och din värd beträffande din lägenhet det mest väsentliga, ansvar för förvaringen av cyklar, mopeder etc. i byggnaden är något som hyresvärdar mycket ofta friskriver sig ansvar från; eller åtminstone att de lämnar ansvarsfrågan oreglerad. För att hyresvärden skulle kunna anses vara skadeståndsskyldig på obligatorisk grund i detta fall krävs således att denne i princip utfäst sig att ansvara för en ev. framtida stöld, eller att enbar du skall ha nyckel till förvaringsstället. I detta fall torde det ej gå att se det som att ett utomobligatoriskt förhållande, dvs. avsaknad av kontraktsförhållande, föreligger pga. ert hyresförhållande och denna förvaringstjänst förmodligen är något som ingår i hyreskontraktet. Även om, hypotetiskt sett, ett utomobligatoriskt förhållande skulle ha förelegat skulle det i detta fall krävas att hyresvärden förfarit åtminstone vårdslöst (oaktsamt) för att han skulle anses vara skadeståndsskyldig enligt skadeståndslagen 2 kap. 1 §, (se https://lagen.nu/1972:207) vilket inte heller synes vara fallet här. Det skulle i så fall vara om hyresvärden ex. känt till att en av de andra hyresgästerna var en känd ”mopedtjuv” eller liknande och ändå lämnar ut nyckel till förvaringsstället till denne. Min samlade bedömning blir således att det inte kan anses som att din hyresvärd är skadeståndsskyldig för detta. Om du på goda grunder misstänker att det kan vara någon som har nyckel till förrådet som stulit din moped bör du meddela detta för polisen; från den som stulit din moped har du naturligtvis rätt till skadestånd .
Jimmy SchiöldRådgivare