FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/12/2008

Egendomsförhållanden i ett äktenskap

behålla bostadsrätten? Jag betalade insatsen till den bostadsrätt jag och min nu avlidne make köpte. Lånet och avgiften för bostaden adresseras till mig. Har makens (särkulls)barn rätt att få ut del av vår bostadsrätts värde vid boupptäckning.

Lawline svarar

Hej, Allt som inte är enskild egendom i ett äktenskap är giftorättsgods enligt ÄktB 7 kap 1 §. Giftorättsgods tillhör båda makarna och skall delas mellan dem genom bodelning vid en äktenskapsskillnad eller som i Ert fall då ena maken dör, se 9 kap 1 § och 10 kap 1 § ÄktB. I ÄktB 7 kap 2 § räknas i punkter upp vad enskild egendom är. Det är exempelvis egendom som är enskild till följd av ett äktenskapsförord. Förutsatt att Er bostadsrätt inte är enskild egendom är alltså utgångspunkten att den tillhör Er make i lika stor utsträckning som den tillhör Er och arvsberättigade efter Er make kommer således att ärva denna del. Se Äktenskapsbalken här https://lagen.nu/1987:230 . Med vänlig hälsning
Amanda WassénRådgivare