FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/11/2008

Fastighetsskatt för utlandssvenskar

Jag har bott i Singapore under 18 år och betalar ingen Svensk skatt. Nu har jag fått hälften av ett sommarhus (gåva från vår mor till mig (50%) och min syster (50%)). Min fråga är om jag verkligen ska betala fastighetsskatt? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Ja, Du kommer att bli betalningsskyldig för 50 % av fastighetsskatten trots att Du bor i Singapore och inte betalar någon svensk skatt i övrigt.
Martin ÅgrenRådgivare