FrågaEKONOMIÖvrigt20/11/2008

Vilka säkerheter accepteras vid banklån?

Om en bank skulle bevilja ett lån på 1 miljon kronor, så behöver de säkerhet för återbetalningen. Vilka olika säkerheter kan komma ifråga för att bevilja lånet?

Lawline svarar

Hej, En säkerhet som värderas högt är panträtt. Panträtt innebär att banken har rätt att sälja panten om låntagaren skulle missköta sina betalningar. För att panträtten skall anses giltig måste dock banken ta panten i förvar - vilket gör det svårt att pantsätta många föremål. Endast pantbanker lånar ut pengar mot säkerhet i värdesaker. Aktier eller andra värdepapper som man har i depå hos banken kan dock pantsättas, även om risken för kursförändringar leder till att värdepapper inte kan belånas till fullvärde. Företag samt fastigheter kan pantsättas genom att låntagaren tar ut pantbrev eller företagsinteckningsbrev som representerar en panträtt i egendomen. Bostadsrätter kan pantsättas genom att föreningen underrättas om pansättningen. Förutom dessa säkerheter är borgen en säkerhet som kan tillämpas för större krediter. Borgensmannens ekonomiska situation avgör här säkerhetens värde. Vissa finansbolag tillämpar kreditgivning mot säkerhetsöverlåtelse. Detta innebär att låntagaren säljer egendom till finansbolaget. Fördelen är att egendomen kan vara kvar hos låntagaren, förutsatt att man offentliigör att köpet har genomförts, samt registrerar transaktionen hos kronofogdemyndigheten. Med vänliga hälsningar
David KarlssonRådgivare