FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/05/2009

Arbetsgivarens principalansvar

Hej Undrar huruvida en arbetsgivare skall anses ha ett principalansvar i fall där ex. passerkort, nycklar, bensinkort och liknande har stulits eller kopierats av en anställd under tjänst men att dessa sedan använts under den anställdes fritid för att göra inköp, inbrott osv. Undrar även huruvida principalansvaret påverkas av om nycklarna, korten osv. varit i AG:s besittning eller om den anställde kommit över dessa på annat sätt. MVH

Lawline svarar

Hej! Arbetsgivarens principalansvar finns stadgat i Skadeståndslagen 3 kap. 1 §, se https://lagen.nu/1972:207. Det gäller bara för det arbetstagarna gör i tjänsten. Att arbetstagaren begår brott under sin fritid går inte in under arbetsgivarens principalansvar. MVH
Frida HenkowRådgivare