FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/12/2008

Vad ingår i bodelning mellan sambos

Min farmor är sambo sedan många år och ägde bostaden innan sambon flyttade in. En bil är köpt under tiden och min farmor står som ägare. De har inte skrivit ngr papper. Sambon hade inte med sig ngt när han flyttade in. Idag har de ett flertal maskiner så som klyv, jordfräs, liten traktor mfl. Det är sambon som mestadels använt dessa maskiner men de har haft delad ekonomi och delat på utgifterna. Således finns inga kvitton eller andra papper om vem som köpt vad. Det finns även andra maskiner som både varit med att betala (även reservdelar) men som sambon använt för att göra en del hobbyarbeten åt andra (finsnickerier). Jag är utsedd förvaltare åt min farmor och ska bevaka hennes rätt. Vad säger sambolagen om sådant som det inte finns ngr papper på? Troligtvis kommer en bodelning inom snar framtid att vara ett måste p g a sjukdom. Vem äger vad vid en bodelning?

Lawline svarar

Hej! Din fråga regleras som sagt av sambolagen som du finner https://lagen.nu/2003:376. Enligt sambolagen skall bodelning företas när samboförhållandet upphör se 8§. Den egendom som skall ingå i bodelningen är den gemensamma samboegendomen, se 3§. Som samboegendom avses den gemensamma bostaden som förvärvats i syftet att vara sambornas gemensamma bostad, se 5§. I övrigt är samboegendom sådant bohag som förvärvats till det gemensamma hushållet exempelvis möbler, hushållsmaskiner etc. se 6§. Detta innebär att traktorer etc inte kommer att ingå i bodelningen. Bostaden ingår inte heller i bodelningen, då din farmor ägde den innan samboförhållandet startade, vilket ger att bostaden inte är förvärvad som gemensam bostad. All den papperslösa egendomen som du omnämner faller utanför sambolagens reglering då den ej utgör gemensamt bohag i sambolagens mening. Detta innebär att den som är ägare till respektive sak behåller denna i sin helhet. Problemet blir såklart att bevisa vem som äger vad när dokumentation saknas. Hoppas du är nöjd med svaret! Med vänliga hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare