FrågaEKONOMIÖvrigt16/11/2008

Har man rätt att ge bort pengar utan registrering?

Har man som privatperson rätt att ge bort en större summa pengar till en god vän utan att någon myndighet skall ha kännedom om detta?

Lawline svarar

Hej! Eftersom gåvoskatten är avskaffad i Sverige så kan du idag ge bort en större summa pengar till din goda vän utan att någon myndighet får kännedom om detta. De enda gåvor som idag ska registreras är gåvor mellan makar för att de ska få giltighet gentemot tredje man. Detta för att man inte ska kunna ge bort egendom till sin make och därmed inte ha någon utmätningsbar egendom när man har skulder etc. Dessa gåvor ska registreras hos tingsrätten. Med vänlig hälsning
Rådgivare