FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt10/02/2009

Skolans ansvar för mobbning

om man har blivit mobbad i skolan kan det vara skolans ansvar då

Lawline svarar

Hej! Från och med den 1 januari finns det ett nytt kapitel i skollagen – 14 a – som handlar särskilt om mobbning (se https://lagen.nu/1985:1100#K14a). I 7 – 11 §§ finns det en hel rad bestämmelser om vad skolan ska göra för att motverka och förebygga mobbning. Om skolan inte uppfyller sitt ansvar enligt de nämnda paragraferna har den mobbade eleven rätt till skadestånd från skolan, 12 §. Skadestånd betalas dels för faktiska kostnader som eleven haft pga. mobbningen (t.ex. sjukvård), dels som ersättning för psykiskt lidande. Skadestånd betalas dock inte om kränkningen är ”ringa”, vilket betyder att mer bagatellartade händelser (enstaka verbala påhopp och liknande) inte ger rätt till skadestånd. Normalt är det den som kräver skadestånd som måste bevisa att den som han eller hon stämmer har gjort något fel och därför måste ersätta skadan. I de fall när en elev har blivit mobbad av andra elever måste han eller hon alltså dels bevisa att mobbning förekommit, dels att skolans personal fick kännedom om detta. Lyckas eleven bevisa det, måste skolan bevisa att en ordentlig utredning gjorts och andra åtgärder vidtagits för att motverka mobbningen (detta framgår av propositionen, s. 472; se http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=37&dok_id=GV0395). Är det skolans egen personal som mobbar behöver eleven bara ”göra antagligt” att mobbning förekommit (kraven på bevisningen är alltså lägre)¸lyckas han eller hon med det, måste skolan bevisa att mobbning inte förekommit (vilket i praktiken blir ganska svårt); 15 §. Skolan kan alltså under vissa omständigheter bli skadeståndsskyldig om en elev mobbas. Med vänlig hälsning,
Dennis AndreevRådgivare