FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt08/02/2009

Ersätta skada vållad i tjänsten?

Hej! Jag är anställd på ett bussbolag som bl.a kör färdtjänst. Förra veckan råkade en kollega (även han anställd) backa på en bil med materiella skador som följd. Skadeanmälan skrev och allt var klart med motparten. Nu har chefen fått för sig att min kollega skall betala självrisken (14000 kr) då han vållat skadan. Kan detta vara riktigt att min kollega är skyldig att betala självrisken? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Enligt 4 kap 1 § skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207) ansvarar arbetstagare för skada han vållar i tjänsten endast om synnerliga skäl föreligger. Synnerliga skäl innebär en hög tröskel och hänsyn tas till handlingens beskaffenhet, arbetstagarens ställning, den skadelidandes intressen och övriga omständigheter. Vad gäller handlingens beskaffenhet förstår jag av din fråga att det handlar om en olyckshändelse av, för ett bussbolag, inte ovanlig art. Arbetstagarens ställning har i praxis inneburit att arbetstagare på höga chefspositioner i vissa fall har ett större ansvar. Den skadelidande är ju i detta fall ett företag med försäkring mot sådana här händelser – det kan knappast anses att företaget har något särskilt stort intresse av skadeståndet, i jämförelse med den enskilde arbetstagaren. Under förutsättning att arbetsgivaren inte avtalat bort 4 kap 1 § SkL i din kollegas anställningsavtal har jag mycket svårt att se att han skulle kunna hållas ansvarig och tvingas betala självrisken. Med vänliga hälsningar
Kristina LjungströmRådgivare