FrågaSKATTERÄTTÖvrigt26/08/2009

Royalties till utländsk fysisk person

En fråga om royalties till utländsk medborgare, bosatt i utlandet... Om jag som förläggare behöver betala ut pengar i form av en royalty (exempelvis vid bokförsäljning) till en utländsk författare, vad gäller för skatteregler för detta? Behöver jag skicka in KU till det det andra landets motsvarighet till Skatteverket?

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår syftar du på en fysisk person och inte en juridisk person. Eftersom denna är utländsk och även är bosatt i utlandet är han endast begränsat skatteskyldig i Sverige. Begränsat skatteskyldiga betalar dock skatt i Sverige för ersättning i form av royalty eller periodvis utgående avgifter för utnyttjande av materiella eller immateriella tillgångar. De räknas in som inkomst av näringsverksamhet som bedrivs i Sverige från ett fast driftställe. Förutsättningen är dock att ovan nämnda rekvisit är uppfyllda dvs inkomsten framkommer i Sverige och bedrivs från ett fast driftställe 3 kap 18 st 1 IL. Därmed är personen skatteskyldig i Sverige och du skall inte behöva vidta några annorlunda åtgärder än normalt vid utbetalningar av royalty som skattas i Sverige. Inkomstskattelagen (1999:1229) hittar du https://lagen.nu/1999:1229 Mvh
Dennis CarlssonRådgivare