FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/11/2008

Sambolagens tillämplighet

Hej! Jag har förmodligen svar på min fråga själv men jag vill försäkra mig om att det jag tror är det som gäller. Jag köpte en bostadsrätt för drygt 3 år sedan. Jag blev tillsammans med min nuvarande sambo för ett och ett halvt år sedan, och för knappt ett halvår sedan flyttade han in i min lägenhet. Då gäller inte sambolagen som jag förstår det, stämmer det? En annan undring, om nu sambolagen ska gälla, hur lång tid måste man ha varit samboende? Finns det någon tidsgräns eller avgörs det från fall till fall?

Lawline svarar

Hej! Sambolagen gäller även er men lägenheten kommer inte att vara samboegendom. I praktiken betyder det att saker ni köper till ert hushåll kommer att bli samboegendom och dessa saker ska delas lika om ni separerar men lägenheten kommer inte att delas. En lägenhet som den ena sambon ägde innan förhållandet inleddes blir aldrig samboegendom oavsett hur länge ni bor tillsammans. Om ni får gemensamma barn kan din sambo i vissa fall få ta över lägenheten vid en separation, men ska då utge ersättning för hela lägenhetens värde. Då detta är en skyddsregel till förmån för barn går den inte att avtala om. Sambolagen som är modern och därmed förhållandevis lättläst finner du https://lagen.nu/2003:376 . Se särskilt 1, 3 och 22 §§. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare