FrågaSKATTERÄTTÖvrigt23/11/2008

Preskription av skatteskuld

Hej jag har en skatte skuld från ett företag vi hade Skrivs den av efter fem år?

Lawline svarar

Hej, För skatteskulder gäller lag (1982:188) om preskription av skattefordringar m.m. https://lagen.nu/1982:188 . Enligt 3 § denna lag preskriberas en skattefordran, i regel, fem år efter utgången av det kalenderår då den förföll till betalning. Men för att preskription verkligen ska infalla krävs att inget preskriptionsavbrott har skett. Preskriptionen avbryts nämligen genom att vissa omständigheter inträffar, t.ex. genom att Skatteverket eller KFM återupptar sina indrivningsförsök mot Er. I så fall börjar en ny femårig preskriptionstid löpa. Om så inte skett preskriberas den ursprungliga skulden efter fem år. Om Ni efter denna tidpunkt ändå krävs på betalning ligger det på Er att göra en preskriptionsinvändning, det vill säga bestrida fordringen med hänvisning till att skulden är preskriberad. Med vänlig hälsning
Joanna DrewertRådgivare