FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/04/2006

Registrering av äktenskap

hejsan! för två år sedan va jag och min sambo i usa, bla i las vegas, där vi ganska oplanerat gifte oss. vi skickade in papper i usa och fick en kopia på licensen som skulle skickas in i sverige, men detta blev aldrig gjort! min fråga är om det har någon betydelse att det tatt så lång tid eller kan jag skicka in det nu, och var ska jag skicka det isåfall..?

Lawline svarar

Det finns inga tidsbegränsningar för registrering av äktenskap som skett utomlands. Däremot är det viktigt att detta görs så att du och din make blir registrerade som gifta i Sverige. Detta har bland annat betydelse vid en eventuell skilsmässa då det blir aktuellt att avgöra vilket lands regler som är tillämpliga. Registreringen sker på Skatteverket. Du behöver ta med licensen samt legitimation. Det räcker om en av er begär registreringen.
Rådgivare