FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/11/2008

Bodelning vid makes död

Min farmor dog och efterlämnade make, två gemensamma barn med maken samt ett särkullbarn (min far). Vid bouppteckningen antecknades att maken begärt att enligt aktB 12:2 behålla sitt giftorättsgods som sin andel vid bodelning. Giftorättsgodset består av kontanter på banken. Maken hade i det här fallet mest kontanter på sitt konto. Deras, som jag trodde gemensamma tillgångar, delas alltså här inte lika utan maken behåller det som han har på sitt konto. Arvet efter farmor blir därmed mycket mindre än om deras tillgångar delats lika. På det här sättet verkar det ganska enkelt att göra någon arvslös. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej, Din tolkning av regel i 12 kap. 2 § Äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230, är korrekt. Vanligtvis har efterlevande make arvsrätt till den avlidnes egendom. Detta gäller emellertid inte om den avlidne hade särkullbarn eller har skrivit testamente. I sådana fall hade den efterlevande maken, om denne har mer gifträttsgods än den avlidne, genom likadelning vid bodelningen fått avstå från egendom till förmån för den avlidnes arvingar och testamentstagare. Detta har lagstiftaren velat undvika genom jämkningsregeln i 12 kap. 2 § ÄktB. Resultatet av regeln kan dock te sig orättvist i vissa situationer. En annan brist i regeln kan tyckas vara att ordningen i vilken makarna avlider får en avgörande betydelse. Med vänlig hälsning
Maria HolmeRådgivare