FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/12/2008

Det förstärkta laglottsskyddet

Förstärkta laglottsskyddet. Min far ämnar sälja gården (han själv fått i arv) för marknadspris. Man går ut med 5.2 miljoner. Att inte han kan lämna den vidare till sina bröstarvingar säger han beror på att hans nya sambo köpt in sig och äger halva gården. Dom hoppas att få minst 6 miljoner för gården. Vi fick nyligen tag i köpehandlingarna från 1989 som visar att sambon betalat 247 tusen kronor för sin halva del. Med andra ord verkar far ha skänkt bort en stor del av gården i samband med hennes "köp"... Vi är två bröstarvingar till min far som undrar om det förstärkta lagskyddet är tillämpbart här? Om far och hans nya sambo helt enkelt kan göra så här... Vänliga hälsningar, Lars Jonsson, Göteborg

Lawline svarar

Hej Lars! Det förstärkta laglottsskyddet finns i 7:4 ÄB, se https://lagen.nu/1958:637. Det förstärkta laglottsskyddet innebär att en gåva , som är att jämställa med testamente, som arvlåtaren har givit under sin livstid, ska som huvudregel återbäras till dödsboet i den mån bröstarvingarna inte kan få ut sin laglott. Detta blir alltså endast aktuellt om det skulle vara så att du och din syster/bror inte får ut er laglott när din pappa går bort. Laglotten innebär att ni oavsett testamente har rätt att dela på halva er pappas egendom 7:1 ÄB , se https://lagen.nu/1958:637. Eftersom han bara har gett bort halva gården borde det därför inte bli aktuellt i detta fall. Hoppas det var till din hjälp! Med vänlig hälsning
Frida HenkowRådgivare