FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt04/01/2009

Skadestånd från kommunen

Hej Jag har suttit fast i en härva där kommunen glömt att höra grannarna i en planavvikelse. Således har kommunen gjort sig skyldig och brutit mot PBL 8 kap 22 § om kommunikationsskyldighet. Min byggnation inhiberades av länsrätten men jag har efter många om och men fått rätt. Hur kräver man bäst kommunen på pengar. Det har kostat mig 600 000 sek i olika kostnader. (Väntetid, dubbel hyra, etc etc)

Lawline svarar

Hej! Utifrån de uppgifter du har lämnat är det omöjligt för mig att avgöra om kommunen har gjort fel eller inte. Om de har det så har du rätt till ersättning, eftersom kommunen har gjort sig skyldig till fel eller försummelse vid myndighetsutövning (3 kap. 2 § skadeståndslagen; se https://lagen.nu/1972:207#K3), då bygglovsärenden anses vara myndighetsutövning. Det enklaste sättet för dig att få pengar av kommunen är naturligtvis att vända sig direkt till de kommunala tjänstemännen och framställa anspråk på ersättning. Om det är klarlagt att de har gjort fel (det har kanske slagits fast av en domstol till och med) är det troligt att kommunen går med på att betala för att slippa en rättegång. Om kommunen inte vill ersätta dina kostnader så kan du inte göra annat än att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Oavsett vad du gör bör du ha klart belägg för dina krav – kvitton eller andra dokument som utvisar hur de olika kostnaderna uppkommit; om du själv är säker exakt på vad det är du kräver och varför så är det mer sannolikt både att kommunen går med på dina krav och att en domstol eventuellt tillerkänner dig rätt till skadestånd i den omfattning du begär det. Med vänlig hälsning
Dennis AndreevRådgivare