FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/11/2008

Giftorättsgods till särkullbarn?

Hej Jag och min man är gifta, vi har inga gemensamma men vi har barn båda två. Om en av oss avlider, hur blir det med våra fonder /aktier som vi båda har...får vi hälften var eller går allt till resp barn?? måste vi stå båda för alla fonder /aktier med vänlig Hälsning

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Om en make avlider skall en bodelning göras där respektive makes tillgångar och skulder tas upp. När bodelningen gjorts skall en lottläggning ske där kvarlåtenskapen fördelas. Om en make har särkullbarn, det vill säga barn från ett tidigare äktenskap, har de rätt att få ut sin del av arvet på en gång. Genom lottläggningen sker alltså en egendomsöverföring mellan dödsboet och den efterlevande maken där den make med störst tillgångar lämnar över egendom till den andre. Härigenom skulle den avlidne makens andel i fonderna/aktierna kunna komma att överföras till barnen, om den efterlevande maken har de större tillgångarna. Denna har dock rätt att själv välja vilken egendom som skall överföras, och kan alltså behålla fonderna/aktierna och överlämna annan egendom istället. Om fonderna/aktierna är den avlidnes enskilda egendom, skall de dock inte medtagas i bodelningen, och de tillfaller således barnen. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare