FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/11/2008

Allmänna arvsfonden

Om en avliden inte har några legala arvingar och enda dödsbodelägare är sambo med styrkande av testamente, måste allmänna arvsfonden då kallas till förättningen vid bouppteckning?

Lawline svarar

Som jag uppfattar din fråga är all egendom testamenterad till sambon. När den avlidna inte efterlämnar några arvsberättigade släktingar går arvet istället till Allmänna arvsfonden. Däremot i de fall det finns ett testamente går arvet till testamentstagaren. Men Allmänna arvsfonden måste delges testamentet . Testamentet skall godkännas om det inte finns anledning till klander. Allmänna arvsfonden behöver alltså bara godkänna testamentet, inte vara med vid bouppteckningen. Med vänlig hälsning
Frida HenkowRådgivare