FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt18/11/2008

Smitning vid sakskada på parkerad bil

Hej,min bil har blivit påkörd av 12årig pojke med skador på både han och min bil+en bil till bilarna var parkerad på avsedd plats,skadorna kräver plåtjobb och lackering.Pojken smet från platsen men det är klarlagt vem det är,trodde att familjens hemfösäkring skulle gälla men pappan ifråga vägrar lämna in en anmälan till försäkringsbolaget.Vittnen finns och saken är polisanmäld.Vad gör man,det utgår ju 2 självrisker en för var bil.

Lawline svarar

Hej! Det framgår inte av Er fråga om pojken körde ett motorfordon som är registrerat i vägtafikregistret med krav på obligatorisk trafikförsäkring enligt trafikskadelagens (1975:1410) 2 § 1 st eller om han t.ex. cyklade. Förelåg det förra fallet så skall i så fall skadorna ersättas från trafikförsäkringen från det fordon som pojken framförde enligt trafikskadelagen 10 § 2 st. och därmed fordonets ägare betala självrisken. Förelåg det senare fallet blir Ni tvungna att ansöka om stämning vid tingsrätt på utomobligatorisk grund enligt skadeståndslagen 2 kap. 1 §. för att få ersättning för skadorna eller självrisken om Ni har egen försäkring som täcker detta.
Jimmy SchiöldRådgivare