FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/11/2008

Försäljning av bostadsrätt till sambo

Hur stor del av min sambos lägenhet blir min? Ska köpa in mig i min sambos lägenhet (värd ca 3,6 milj). Han har lån på 1,5 milj. Tanken är att jag ska överta hälften av lånet samt lägga in mina sparpengar (160.000kr) Hur räknar vi ut vad min andel i lägenheten blir?

Lawline svarar

Hej! Hur stor andel av lägenheten som du övertar beror på vad du och din sambo avtalar om. Du kommer att betala 910 000 kr till din sambo (1 500 000 kr/ 2 + 160 000 kr). Hur stor del ni vill att detta ska motsvara är upp till er att besluta. Att tänka på vid överlåtelsen är att din sambo ska beskatta den summa som du betalar såsom kapitalvinst vid försäljning av bostadsrätt enligt 42:1 inkomstskattelagen se här https://lagen.nu/1999:1229#K42. Ni måste även tänka på att till den del ersättningen motsvarar marknadsvärdet anses bostadsrätten ha sålts och i övriga delar ha anses den ha givits i gåva. Gåvor är skattefria både att mottaga och att ge. Detta innebär att din sambo slipper kapitalvinstskatt, men innebär samtidigt att han ger dig en viss del av sin förmögenhet i bostadsrätten. Om ni vill sälja till marknadsvärdet innebär det att du kommer överta cirka 25 % av bostadsrätten (910 000 kr / 3 600 000 kr).
Carolina WaltherRådgivare