FrågaSKATTERÄTTÖvrigt30/12/2008

F-skattesedel

Jag har drivit verksamhet under året som jag tänkt deklarera som enskild näringsverksamhet, men har ännu inte registrerat mig för F-skatt delvis eftersom mina utländska uppdragsgivare inte har efterfrågat detta. Kan man deklarera inkomst av enskild näringsverksamhet utan att ha registrerat sig för F-skatt hos skatteverket? Eller måste jag deklarera som inkomst av tjänst i och med att jag inte ansökt i förhand om F-skattsedel?

Lawline svarar

Hej! Den som bedriver näringsverksamhet kan ansöka om att få F-skattesedel. Om man tilldelas en F-skattesedel innebär det att man är själv ansvarig för sin skatte- och avgiftsbetalning. Så den som betalar ut ersättning för utfört arbete till någon som har F-skattesedel är inte skyldig att göra skatteavdrag eller att betala arbetsgivaravgifter på ersättningen. När en egenföretagare startar en ny verksamhet kan det många gånger vara svårt att bedöma om verksamheten kommer att bedrivas under sådana former att den skall hänföras till näringsverksamhet. För att få en F-skattesedel räcker det dock med att man har för avsikt att bedriva näringsverksamhet inom Sveriges gränser. Det finns dock inget krav på att man måste ansöka om F-skattesedel, och ibland kan det alltså bli precis som för dig att en näringsidkare inte har en F-skattesedel. Skillnaden blir alltså i ditt fall att din uppdragsgivare måste göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter på ersättningen. Detta leder till att du får ta upp din inkomst i inkomstslaget tjänst istället för i inkomstslaget näringsverksamhet. Vill du i fortsättningen deklarera i inkomstslaget näringsverksamhet, ansök om en F-skattesedel! Lycka till!
Frida HenkowRådgivare