FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/11/2008

Krävs underskrift för arvsrätt?

Kan inte ett arv betalas ut förrän alla syskonen har skrivet på? Om tre syskon ska dela på ett arv, en av dom får inget pga skulder hos kronofogden. Kan han då göra så att arvet inte blir utbetalat genom att inte skriva på och godkänna det?

Lawline svarar

Arvsrätten aktualiseras genom arvlåtarens död. Rätten till arv skiljer sig på så sätt från rätten till testamente som inte uppstår vid testators död utan när man accepterar testamentet. Vad gäller arv behövs det alltså ingen underskrift från det syskon som inte vill ta emot sin betalning, för att de andra två syskonen ska få rätt till sitt arv. Det syskon som inte vill ha sitt arv utbetalt, för att han/hon inte vill att Kronofogdemyndigheten skall ta det, får i så fall avsäga sig eller avstå sin rätt till arv. Men om det är fråga om en bröstarvinge är dennes avsägelse bindande endast under förutsättning att han/hon har fått skäligt vederlag el om egendomen tillfaller hans/hennes maka/make el bröstarvingar, enligt 17:2 ÄB, se https://lagen.nu/1958:637. Att avsäga sig arvet innebär att man också avsäger sina egna arvingars rätt. Om man däremot avstår från sin arvsrätt kan det också innebära att man avstår från sitt arv från överlåtaren och låter arvet “trilla vidare” ner i arvsklassen. Den avståendes egna bröstarvingar träder i så fall i dennas ställe. Ett avstående efter dödsfallet är dock civilrättsligt att se som en gåva och kan exempelvis bli föremål för återvinning i konkurs. Hoppas du har fått svar på din fråga! Med vänlig hälsning
Frida HenkowRådgivare