FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/10/2008

Måste legala arvingar godkänna testamente?

Ett gift par utan barn har gemensamt testamente där det står att de ärver varandra fullt ut. I händelse av de de båda dör finns ett antal arvingar. Maken dör. Måste då testamentet godkännas av makens föräldrar och personer som finns nämnda i testamentet?

Lawline svarar

Hej! Testamentet behöver inte godkännas av andra eventuella arvingar för att vara giltigt. Den efterlevande maken kommer alltså att ärva helt i enlighet med testamentet. De arvingar du referar till har ingen laglig rätt att ärva om det är så att testatorn testamenterat till fördel för någon annan, här makan. För att se regler kring arv och testamente se Ärvdabalken här https://lagen.nu/1958:637. Hälsningar
Amanda WassénRådgivare