FrågaEKONOMIÖvrigt29/10/2008

Priserna på bostadsmarknaden

Jag funderar på att köpa bostadsrätt. Kommer priserna fortsätta nedåt? Är det rätt läge?

Lawline svarar

Hej, frågan du ställer är synnerligen svår att besvara därför att priserna på bostadsmarknaden till stor del påverkas av psykologiska faktorer. Att ge ett råd om bostadspriserna bör tas emot med stor skepsis eftersom priserna fluktuerar väsentligt beroende på områden, del i landet o.s.v. Sammanfattningsvis kan påpekas att priserna på bostadsmarknaden generellt minskar då räntan för utlåning hos bolåneinstitut (banker o.dyl.) stiger, detta beror på att upplåningen blir dyrare för privatpersoner. Detta påverkar generellt kapitalsvaga hushåll mer, alltså är det troligt att priserna i redan s.k. mindre attraktiva områden drabbas av ytterliggare nedgång. Överhuvudtaget är bostadsmarknaden för tillfället mer osäker än på länge då oron på den internationella finansmarknaden har ökat osäkerheten även i Sverige. Det är därför omöjligt att säga om priserna bostadsmarknaden kommer att fortsätt sjunka eller om vi nu sett botten. Det bör slutligen påpekas att fastigheter såsom investeringsobjekt generellt ger en relativt hög avkastning på lång sikt och är en mer stabil investeringsform än exempelvis aktier. Med vänlig hälsning,
Ola DavidssonRådgivare