FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/04/2006

Övertagande av sambos skulder och lägenhetsförvärv

1.Jag tänker köpa en bostad som lite längre fram min fästman med barn kommer att flytta in i.Nu har min fästman en del skulder och då är min fråga,om han dör kommer jag att få överta hans skulder som sambo? 2.Räknas bostaden som min eller gemensam om han flyttar in 3 månader efter mej eller måste man flytta in samtidigt för att det ska ses som gemensam bostad enlig sambolagen.Mvh Eva

Lawline svarar

Du kommer inte att få ta över din sambos skulder vid ett eventuellt dödsfall. Angående bostaden gäller att när ett samboförhållande upplöses så ska på begäran av någon av samborna den gemensamma bostaden och bohaget fördelas mellan samborna genom bodelning. Detta gäller endast sådan egendom som förvärvats för erat gemensamma bruk, alltså sådant ni köpt (tillsammans eller var och en för sig) med avsikt att använda tillsammans. Vad en sambo köpt före samlevnaden anses normalt inte förvärvat för gemensamt begagnande. Säkrast är dock att i förväg reglera äganderättsförhållandena genom att skriva ett samboavtal, där ni avtalar om att sambolagens bodelningsregler inte skall gälla vid en eventuell separation.
Rådgivare