FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/12/2008

Är fastighet som jag har betalat för samboegendom?

Hej! Jag är sambo och äger den fastighet där vi bor. Vi flyttade in i detta hus tillsammans. Vi har inga gemensamma barn, men han har två egna barn. Min fråga är vad som händer om vi separerar, har han då rätt till halva egendomen? Och hur är det om han avlider, har hans barn då rätt till halva egendomen? Hur blir det för honom, om jag avlider först? Tack på förhand!!

Lawline svarar

Hej! Reglerna om vad som gäller mellan sambor finns i Sambolagen, som du hittar https://lagen.nu/2003:376. Sambolagen reglerar vad som gäller för sambors gemensamma bostad och bohag för det fallet det inte finns något samboavtal mellan parterna. När ett samboförhållande upphör ska en bodelning genomföras om någon av parterna begär det (såvida det inte finns ett samboavtal som anger att någon bodelning inte ska genomföras). Detta framgår av 8 §. I bodelningen ska all samboegendom ingå. Med samboegendom avses endast sambors gemensamma bostad och bohag, vilket framgår av 3 §. Egendom såsom t.ex. bilar, båtar och annan egendom som används i huvudsak för fritidsändamål ingår alltså inte (dvs. t.ex. en sommarstuga och det bohag som finns däri). Vad jag förstår av din fråga så har du köpt den fastighet ni bor i, men att den köptes i syfte att ni skulle bo där tillsammans. Fastigheten utgör därför samboegendom. Det är således inte avgörande vem som faktiskt har betalat för bostaden, utan att den har införskaffats för gemensamt bruk (se 5 §). Det finns dock vissa gränser. I 4 § sägs att egendom som en sambo har fått i gåva med villkoret att denna ska vara den sambons enskilda egendom inte ska ingå i bodelningen. Detsamma gäller egendom som har testamenterats till ensambo eller ärvts av en sambo med motsvarande villkor. Även sådan egendom som trätt istället för denna förstnämnda egendom ska anses vara enskild egendom. Som exempel kan anges det fall du har ärvt en stor summa pengar med villkoret att detta ska vara din enskilda och du för denna summa köper ett hus. Huset är då din enskilda egendom trots att det har köpts för gemensamt bruk. Jag utgår dock i det kommande från att den fastighet du har betalat för SKA ingå i en eventuell bodelning. Om ni separerar eller om du eller din sambo avlider ska alltså en bodelning genomföras. All samboegendom läggs då samman, oberoende av vem som faktiskt har betalat för vad, och sedan delas detta i två lika delar som ges till er var, eller till dödsboet för det fallet någon av er har avlidit. Om ni separerar har alltså din sambo rätt till VÄRDET av halva fastigheten. Eftersom sambor inte har någon arvsrätt efter varandra skulle det innebära, för det fallet att din sambo gick bort, att hans barn blir dödsbodelägare och som sådana kommer de att ärva det som tillskiftats dödsboet genom bodelningen. Dvs. bl.a. värdet av halva fastigheten. Om det istället vore du som gick bort före din sambo erhåller din sambo halva värdet av fastigheten i bodelningen och andra halvan tillskiftas ditt dödsbo, som i sin tur tillskiftas de som blir dödsbodelägare, dvs dina arvingar. Som jag nämnde ovan är det dock möjligt att genom ett enkelt avtal komma överens om att ni inte ska genomföra någon bodelning för det fallet samboförhållandet upphör, eller att viss egendom inte ska anses vara samboegendom. Ett sådant avtal kan ni upprätta själva, men om ni vill vara helt säkra på att det blir helt korrekt kan ni kontakta en advokat eller någon annan yrkesverksam jurist. "Familjens Jurist" är en juristbyrå som kan hjälpa er med detta och de finns på flera orter i Sverige. Hoppas att detta har besvarat dina frågor! Med vänliga hälsningar
Daniel PrawitzRådgivare