FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt24/11/2008

Ränta på skadestånd

Jag har försökt hundra gånger att räkna på detta med räntan som nämns i domslutet då en kille skall betala ut 5000:- till mig i skadestånd dem på kronofogden vill veta Kapital Ränta och tillkommer ränta %. Jag har kliat mig en del i huvudet å kan inte förstå men i domslutet står det iallafall: Personen skall utge skadestånd till personen2 med 5.000 kr jämte ränta på beloppet enligt 6§ räntelagen (1975:635) från den 16 januari 2004 tills dess att betalning sker. hur skall jag då skriva?

Lawline svarar

Ränta som avses i 6§ Räntelagen (vilken du kan läsa https://lagen.nu/1975:635) är så kallad dröjsmålsränta. Syftet med sådan ränta är alltså att beloppet den skadeståndsskyldige ska betala (fordran) ska ökas med visst procentuellt belopp om skadeståndet inte betalas i tid. Beloppet som eventuell ränta utgör är enligt 6,9§§ Räntelagen referensräntan för aktuell tidpunkt (som den 16 janurai 2004 var 2%) plus 8% det vill säga 10% av de 5000kr. Enligt praxis utgår inte ränta på ränta dvs någon ränta utgår inte på den ränta som den skadeståndsskyldige har dröjt med att betala. Jag hoppas att du med hjälp av denna information ska få klarhet i storleken på skadeståndet och har du några ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig igen. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare