FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/11/2008

Förmånsbeskattning

Hej, Jag undrar om man som anställd riskerar att bli förmånsbeskattad om man köpt en begagnad dator av företaget där man har sin anställning ? Finns det några riktlinjer vad gäller belopp ?

Lawline svarar

Hej! Ett grundläggande syfte med beskattning av förmåner är lagstiftarnas vilja att skapa neutralitet mellan olika avlöningsformer. En anställd ska beskattas på samma sätt oavsett om hon/han erhåller kontant lön eller om någon förmån kommer denne till del i tjänsten. Huvudregeln är att alla förmåner som den anställde erhåller p g a sin anställning är skattepliktiga, 11 kap. 1 § Inkomstskattelagen(IL). Naturligtvis ska inte någon beskattning ske om den anställde betalar fullt pris för den erhållna förmånen. Har du dock betalat ett lägre pris så ska skillnaden mellan marknadsvärdet och vad du faktiskt har betalt beskattas. Arbetsgivaren och den anställde kan avtala om att den anställde ska få en förmån i utbyte mot ett bruttolöneavdrag. Under förutsättning att avtalet ingås innan lönen är tillgänglig för lyftning för den anställde innebär avtalet inte en sådan disposition av lön som den anställde ska beskattas för. Resultatet blir ju dock detsamma som om du hade betalt datorn för marknadsvärdet. Skillnad skulle det dock kunna bli i de undantagsfall då förmånen är befriad från inkomstskatt, en begagnad dator faller dock troligtvis inte härunder. Det närmaste torde i så fall vara att få in datorn under 11 kap. 8 § IL. Enligt denna paragraf är förmåner av begränsat värde för den anställde men som har väsentlig betydelse för utförandet av dennes arbetsuppgifter, om det är svårt att särskilja förmånen från nyttan i anställningen. För att vara säker på att slippa förmånsbeskattning är det dock ändå kanske bäst att betala marknadsvärdet på datorn. Lycka till och hoppas du har fått svar på din fråga. https://lagen.nu/1999:1229 hittar du inkomstskattelagen om du själv vill kolla lagrummen. Med vänlig hälsning,
Malin MalmRådgivare