FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/10/2008

Skadeståndsskyldighet för personskada

Om en blind person orsakar brutna armar på annan vid olycklig fysisk sammanstötning, där den skadade inte heller kan belastas för oaktsamhet, då blindkäppen la krokben. Vem är ersättnings/skadeståndsskyldig för den som skadats? Den blinda, ledsagaren eller inackorderingsskolan där den blinda för tillfället bor eller får den skadade själv stå för sina kostnader och framtida men?

Lawline svarar

Hej, Enligt Skadeståndslagen 2:1 krävs uppsåtligt handlande eller oaktsamhet (vållande) för att bli ersättningsskyldig vid personskada. Av uppgifterna i din fråga ser det inte ut som att någon har varit vållande utan det liknar en ren olyckshändelse. I sådana fall får tyvärr den skadelidande stå kostnaden för sina egna skador, eventuellt har han/hon en olycksfallsförsäkring som kan vara till nytta. Vänligen
Alexandru MilerRådgivare