FrågaEKONOMIÖvrigt14/10/2008

Placering av 20000 kr

Hej, min fråga är om man har under 20000 kr i kapital, vad är det bästa/klokaste man kan investera dom i enligt eran uppfattning. tack

Lawline svarar

Hej, svaret på din fråga beror generellt på vilken risk du vill ta. Generellt är rena sparkonton och korta räntefonder det säkraste alternativet, men också det investeringsobjekt där du har minst möjlighet till rejäl avkastning. Med tanke på det rådande läget på finansmarknaden rekommenderar jag dig att investera i säkra värden. Således bör du undvika rena aktieplaceringar. Istället bör du investera i fonder med placeringar både i aktier och räntepapper. Lämpligtvis bör du söka dig till fonder med en bred placering, således inte placering i enbart ett land. På så viss är du säkrad från kraftiga ras samtidigt som du har möjlighet att göra en större vinst än vid ren ränteplacering. För mer information bör du kontakta din bank. Mvh
Ola DavidssonRådgivare