FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/11/2008

Studieskuld med i sambodelning?

Hej! Jag och min sambo gick isär för ca 4 månader sedan. Vi hängde ihop i 9 år och nu vill hon attt hennes studieskulder skall ingå i bodelningen..Hur är det egentligen? Verkar vara en ganska luddig fråga det här. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Vid en så kallad sambodelning, alltså en bodelning mellan sambor, skall gemensam bostad och gemensamt bohag tas upp. Detta framgår av 3§ Sambolagen. Studieskulder skall med andra ord inte medtagas i bodelningen. Vid bodelning mellan makar skall studieskulder tas upp, men alltså inte i en sambodelning. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare