FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN31/10/2008

Vilka inkomster ska anmälas till CSN?

Hej!

Jag och min sambo bor just nu i en bostadsrätt som börjar bli oss för liten. Vi är därför på jakt efter en större. Vår nuvarande lägenhet är värderad till nånstans mellan 600 000- 700 000 kr. Vi köpte den för 470 000. Den lägenheten vi är intresserade av har ett pris på 795 000.

Problemet ligger i att min sambo pluggar på högskola och har CSN lån. Vi har fått höra att detta lån kan kunna dras in pga att vinsten på försäljningen klassas som inkomst av CSN. En vän tipsade då oss om att vi skulle ta uppskov på skatten. Kan det göra att CSN inte drar in studielånet för min sambo, och isåfall varför?

Lawline svarar

Hej,

Enligt CSN ska man uppge inkomstförhållanden för den tiden som man ansöker om studiemedel. Dina inkomstuppgifter verifierar CSN genom att få uppgifter om ditt slutskattebesked från Skatteverket. I dessa uppgifter anges vilka inkomster som har legat till grund för din beskattning under föregående år. Om du ansöker om uppskov på vinsten från bostadsrättsförsäljningen innebär detta att vinsten inte tas upp till beskattning. Vinsten kommer att redovisas den dagen som du väljer att beskatta vinsten. Detta innebär att om du väljer att begära uppskov på vinsten så kommer den inte att beskattas och därför inte heller tas upp på det besked som Skatteverket lämnar till CSN. Om du istället väljer att beskatta vinsten direkt, kommer vinsten att redovisas på de uppgifter som CSN får av Skatteverket. Detta innebär att du kommer bli återbetalningsskyldig för de studiemedel som du inte haft rätt till på grund av att dina inkomster har överstigit fribeloppet.

För mer information om fribelopp och inkomster se http://www.csn.se/2.130/2.360/1.773 eller kontakta CSN.

Med vänlig hälsning

Carolina WaltherRådgivare