FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/10/2008

Skuld hos barnet efter obetalda skolfoton

Jag har en fråga som rör skolfotografier och skuldsättning av barn. Barnet kommer hem med skolfotoblanketten som sedan mamman skriver på för betalning. När sedan mamman dör får pappan ett brev från företaget där det står att barnet har en skuld till de och om inte pappan betalar kommer skulden att gå till kronofogden när barnet fyllt 18 år. Det visar sig nämligen att mamman inte betalat något. Min fråga är om pappan i detta fall har någon som helst möjlighet eller rätt att bestrida dessa krav?

Lawline svarar

Den som är vårdnadshavare är förmyndare åt barnet och kan ingå avtal för dennes räkning. Avtalet om köp av skolfoton är giltigt om mamman som skrev på var vårdnadshavare. Tyvärr blir skulden barnets. För barnets skull är det viktigt att den betalas, en betalningsnmärkning är ingen bra start på vuxenlivet. Regeringen ser just nu över lagstiftningen för att bättre kunna skydda barn från dessa situationer. Med vänlig hälsning,
Miranda BergRådgivare