FrågaEKONOMIÖvrigt06/10/2008

Sambo- respektive comboboendets ekonomiska effekter

vad bör man tänka på rent ekonomiskt när man flyttar in tillsammans med en sambo/combo?

Lawline svarar

Skillnaden i ekonomiskt avseende mellan sambo respektive combo boende visar sig först då samlevnaden upphör. Under samlevnaden svarar vardera part för sina tillgångar samt skulder, så gäller även då combo boendet upphör. Vid samboendets upphörande finns viss egendom som delas mellan parterna genom bodelning. De parterna gemensamt äger regleras enligt lagen om samäganderätt (se https://lagen.nu/1904:48_s.1) Enligt 1 § i denna lag finns en presumtion om att andelarna vid samägande är lika mellan ägarna. Ett annat äganderättsförhållande bör därför med hänsyn till framtida tvister styrkas genom avtal eller eventuell registrering om möjligt. Då ett samboförhållande upphör finns i lag (sambolagen, https://lagen.nu/2003:376) reglerat att bodelning mellan de före detta samborna ska göras på ena sambons begäran enligt 8 §. Vid bodelning mellan samborna ska sambors gemensamma bohag och bostad som införskaffats för gemensamt bruk, den så kallade samboegendomen, delas mellan parterna, ( 3 respektive 12 §§). Vad av samboegendomen som ska ingå i en eventuell bodelning kan regleras mellan parterna genom så kallat samboavtal, 9 § sambolagen. Mellan sambor finns då förhållandet upphör även en tvingande reglering om rätt att bo kvar i bostad som innehas med bostadsrätt eller hyresrätt, oavsett om bostaden är samboegendom eller inte, 22 § sambolagen. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare