FrågaEKONOMIÖvrigt19/11/2008

Ekonomisk rättvisa vid köp av bostadsrätt

Jag och min sambo har köpt en bostadsrätt tillsammans. Min sambo betalde 15 % av priset kontant. Vi har gemensamma lån och betalar lika mycket förutom att jag betalar amortering. Hur bör vi hantera det så att det blir rättvist ekonomiskt?

Lawline svarar

Hej, först och främst bör din sambo och du och ingå samboavtal angående de 15% av bostadsrätten som din sambo betalt kontant, s.k. handpenning. Detta för att undanta denna egendom från eventuell bodelning och därmed säkerställa att din sambo återfår den insats hon erlagt i bostadsrätten. För att få en fullständig rättvis ekonomisk fördelning bör ni hälftendela även amorteringarna. I annat fall kommer du att stå risken för räntehöjningar samtidigt som du ensam avbetalar lån på en gemensam egendom. Med vänlig hälsning
Ola DavidssonRådgivare