FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/09/2008

Arvsrätt för föräldrar och barn

Min syster har avlidit hon hade 2 barn. Mina föräldrar lever. När dom dör ärver då min systers barn hennes del alltså halva kvarlåtenskapen efter mina föräldrar?

Lawline svarar

Hej, Din systers barn är enligt Ärvdabalken 2 kap 1 §, som du hittar https://lagen.nu/1958:637#K2, hennes närmaste arvingar (bröstarvingar) och det är alltså de som kommer ärva henne och inte era föräldrar. Det är först om det ej finns några barn eller någon make den avlidnes föräldrar ärver. När era föräldrar sedan går bort kommer din systers barn att träda i hennes ställe och hennes andel av kvarlåtenskapen kommer att tillfalla dem, 2 kap 1 § st 2. Jag hoppas att jag har förstått din fråga rätt annars får du gärna återkomma Med vänlig hälsning
Rådgivare