FrågaEKONOMIÖvrigt29/09/2008

Rådgivning vid arv

Jag behöver ekonomisk rådgivning angående ett arv, har ett hus som jag håller på att sälja och sen har jag så jag får 30000 netto i mån i 5 år. Skulle vilja ha nån att prata med om hur man gör så att man får ut mest pengar. Skulle vilja veta om ni vet vart jag kan vända mig för att få nån personlig rådgivare och hjälp med detta.

Lawline svarar

Hej, den bästa ekonomiska rådgivningen erhåller du troligen på banken. De bör ha en lång erfarenhet av fastighetsförsäljningar samt hur du ska placera ditt arv. Du bör påkalla möjligheten att få en personlig rådgivare hos din bank. Generellt är aktier investeringar med hög risk (och möjlighet till hög avkastning) medans räntefonder har betydligt lägre risk. Allra lägst risk har statsobligationer samt att enbart sätta in pengarna på ett räntekonto. Vad gäller fastighetsförsäljningen bör du kontrollera möjligheten till uppskov hos Skatteverket om banken inte kan hjälpa dig med skattereglerna. Du kan även vända dig till en skattejurist om du vill ha ett mer definitivt svar. Mvh
Ola DavidssonRådgivare