FrågaSKATTERÄTTÖvrigt19/09/2008

Skattefria lotteri- och tävlingsvinster

Ska denna tävlingsvinst beskattas? Mitt företag har ordnat en tävling (momenten är karaoke samt en lotteri-del). Man kan vinna både en resa samt en båt. Vinsten för karaoken är resan och vinner man lotteriet så är båten vinsten. Jag och min sambo ska delta i tävlingen (kravet för att få vara med i tävlingen är att man är anställd eller maka/make till den anställde). Om vi vinner, kommer vi att måste skatta på vinsterna?

Lawline svarar

Hej! Regler om beskattning av lotterivinster och tävlingsvinster stadgas i 8:3 samt 8:4 inkomstskattelagen, se här https://lagen.nu/1999:1229#R115. Lotterivinster i svenska lotterier (samt inom EU/EES området) beskattas inte av vinnaren, i stället beskattas vinsten av den som anordnar lotteriet. En förutsättning för skattefrihet för vinnaren är att vinsten till övervägande del beror på slumpen och inte på skicklighet. Det får inte heller vara fråga om en arbetsprestation. Om lotterivinsten kan anses som en ersättning för en prestation, beskattas den istället i inkomstslaget tjänst. En förutsättning för att en tävlingsvinst skall vara skattefri är att den inte hänför sig till anställning eller uppdrag och inte består av kontanter eller liknande. Om vinsten avser annat än minnesföremål får vinstens värde inte överstiga vad som motsvarar 0,03 prisbasbelopp, vid årets taxering c:a 1 200 kr. I ditt fall kan ifrågasättas om vinsten möjligen anses ha sådant samband med din tjänst att den ska beskattas under inkomst av tjänst. Om den inte anses ha samband med din tjänst kommer den ändock vara skattepliktig eftersom den inte kan anses vara ett minnesföremål. Med vänliga hälsningar,
Carolina WaltherRådgivare