FrågaSKATTERÄTTÖvrigt22/09/2008

Uthyrning av rum i villa

Vi skall hyra ut ett rum i våran villa, är man då skyldig att betala skatt?Jag hittar bara regler om man hyr ut hela sitt hus, eller fritidshus.

Lawline svarar

Hej, inkomster vid uthyrning av privatbostad är skattepliktig inkomst av kapital (IL 42 kap 1§ samt 30§, lagen hittar du https://lagen.nu/1999:1229). Jag förutsätter av din fråga att du är bosatt i villan. Det spelar ingen roll att du endast hyr ut delar av bostaden. Du har emellertid rätt till vissa avdrag för upplåtelsen under förutsättning att du inte hyr ut till någon närstående, din arbetsgivare eller någon samma intressesfär som denne. Du har rätt att göra avdrag med schablonbeloppet om 4000 kr, detta avdrag ska delas om det rör sig om två makar som samäger fastigheten. Du har dessutom rätt till avdrag för 20 % av hyresintäkterna. Avdragen får emellertid inte medföra underskott. Med vänlig hälsning,
Ola DavidssonRådgivare