FrågaSKATTERÄTTÖvrigt17/09/2008

Beskattning av uppskov

Om man skjutit upp skatten från försäljningen av en föregående bostad i en villa som man nu skall bli utlöst i från. Är det riktigt att den föregående bostaden ingår i villan och att det är den som blir utlöst ur huset ej behöver skatta för den gamla bostaden?

Lawline svarar

Hej! Vid avyttring av en bostad som är belastad med uppskov gäller 47:11 inkomstskattelagen, se här https://lagen.nu/1999:1229#R857. När du blir utlöst från din del av villan anses det som att du säljer din del. Försäljningen måste du redovisa på blankett K5 i din inkomstdeklaration för 2008. På blanketten ska du även redovisa det uppskovsbelopp som belastar din del av villan. Detta innebär att uppskovsbeloppet som är hänförligt till din del kommer att beskattas samtidigt som du beskattar vinsten från försäljningen. Vid vissa överlåtelser behöver man inte beskatta uppskov hänförliga till sin andel. Detta gäller då fastigheten ärvs av en make eller en sambo eller ett hemmavarande barn under 18 år eller om fastigheten övergår genom bodelning med anledning av upphörande av ett samboförhållande, äktenskapsskillnad eller makens eller sambons död. I dessa fall träder förvärvaren in i överlåtarens skattemässiga situation och uppskovet överförs obeskattat till den nya ägaren, enligt 44:21 inkomstskattelagen, se här https://lagen.nu/1999:1229#R796. Med vänlig hälsning
Carolina WaltherRådgivare