FrågaSKATTERÄTTÖvrigt04/09/2008

Sälja ombildad bostadsrätt direkt

Hej! Nyligen ombildades mitt bostadsområde från hyres- till bostadsrätter. Vi är tveksamma om vi vill köpa men kan kanske se en ev vinst om vi säljer den omgående. Och där kommer frågan in. Får man sälja på en gång? Vilka regler/lagar gäller för oss.

Lawline svarar

Hej! Du kan sälja lägenheten direkt efter ombildningen men det kan ibland finnas skattetekniska fördelar med att behålla lägenheten över ett årsskifte, jag hänvisar i den delen till en redan besvarad fråga, se http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=11149 , med den ändringen att nuvarande skatt är 22 %, inte 20 %. Med vänlig hälsning,
Kristine ErlandssonRådgivare