FrågaKÖPRÄTTÖvrigt19/11/2008

Rätt att häva bilköp?

Hävande av köp av begagnad bil. Hej, Köpte en VW Sharan -04 som gått ca 5000 mil, av en bilhandlare i slutet av april i år. Andra gången jag skulle tanka (efter ca 4 v.) visade det sig att det inte gick i mer än ca. 1,5 liter innan det slog ifrån fastän det var mindre än halv tank, varpå jag provade igen med samma resultat. Kontaktade säljaren och förklarade hur det låg till och de rådde mig att köra ner till reserven och sedan testa igen. Nu gick det tanka men de ville ta in bilden för att byta tanklock, tydligen valigt att det är fel på dessa. Efter några veckor återkom felet och det var samma visa igen, kör till reserven och testa. Var åter inne med bilen och de hittade inget fel. Nu ville de testa att byta tankröret vilket de gjorde vid mitt tredje besök på verkstaden och det visade sig att felet blev värre. Nu har de gett upp och säger att \"en del bilar är svåra att tanka\" och tycker inte att det går att göra mer för att åtgärda felet. Tydligen skall man helt enkelt hålla på att \"mjölka\" och fylla några skättar i taget tills man fyllt upp tanken. Eftersom de redan har försökt att åtgärda detta anser jag att de \"tagit på\" sig att laga felet och inte kan hävda att det skall vara svårt att tanka, underförstått det är inget fel. Hade jag vetat detta hade jag narturligtvis aldrig köpt bilen och vill egentligen häva köpet då jag inte mer säkerhet kan veta att felet kommer att kunna avhjälpas. Vad jag kan förstå har de enligt KKL försökt att avhjälpa felet och kan därmed inte, när de kör fast, hävda att det inte är ett fel, det handlar bara om att man skall hålla tankmunstycket med rätt lutning och fylla lite i taget. Kan jag kräva att de tar tillbaka bilen? mvh

Lawline svarar

Hej, Det föreligger här, precis som du säger, ett fel enligt 16 § KKL, då man ju kan förutsätta att man skall kunna tanka en bil utan större problem. En säljare har alltid rätt att försöka avhjälpa felet men om det inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid så har köparen rätt att häva köpet, 28 §. KKL. Du kan alltså kräva att få köpet hävt. Med vänlig hälsning
Rådgivare